دانمارک سفارت خود در تهران را بازگشایی کرد ترامپ: ایران هرگز سلاح هسته‌ای نخواهد داشت! روبیو مدعی شد: پرونده لبنان از ایران جداست! شهباز شریف: تفاهم‌نامه ایران و آمریکا شامل موشک‌های بالستیک نمی‌شود تجاوز اسرائیل به جنوب لبنان همزمان با آغاز مذاکرات بیروت و تل‌آویو آغاز دور پنجم مذاکرات لبنان و اسرائیل در واشنگتن عضو هیات مذاکره‌کننده: انحصار خرید کالای آمریکایی در هیچ تفاهم و توافقی وجود ندارد دبیرکل جدید اتحادیه عرب تعیین شد / نبیل فهمی کیست؟ چه کسی نخست وزیر بعدی بریتانیا است؟ ماجرای ورود بازرسان آژانس به ایران چیست؟ منبع آگاه: صرف شدن پول‌های بلوکه شده برای خرید غلات واقعیت ندارد ادعای ترامپ: ایران با بازرسی‌های هسته‌ای موافقت خواهد کرد پاکستان: توافق ایران و آمریکا، به معنای پایان سیاسی نتانیاهو است وزارت خارجه آمریکا: روبیو فردا راهی خاورمیانه می‌شود نیویورک تایمز: ترامپ خواستار تسلیم ایران برای پایان جنگ بود؛ اما آمریکا بود که تسلیم شد فوری / معافیت ۶۰ روزه تحریم‌های نفتی ایران صادر شد / وزارت خزانه‌داری آمریکا از اسقاط تحریم صادرات نفت و فرآورده‌های پتروشیمی ایران خبر داد

ترامپ به دنبال بازگشت به عصر زغال‌سنگ

بر اساس جزئیات این طرح، از مجموع حدود ۷۰۰ میلیون دلار بودجه در نظر گرفته‌شده، بیش از نیمی از منابع مالی به ارتقای ۱۳ نیروگاه زغال‌سنگ اختصاص خواهد یافت.
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۵ - ۱۴ خرداد ۱۴۰۵ - 2026 June 04
کد خبر: ۳۰۹۹۵۵

به گزارش راهبرد معاصر، یک مقام کاخ سفید اعلام کرده است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، قصد دارد از اختیارات دفاع ملی به‌جا مانده از دوران جنگ سرد برای اختصاص نزدیک به ۷۰۰ میلیون دلار به منظور حمایت از تأسیسات زغال‌سنگ در آمریکا استفاده کند. به گفته این مقام، ترامپ ممکن است این طرح را از روز پنجشنبه به‌طور رسمی اعلام کند. بر اساس این برنامه، رئیس‌جمهور آمریکا قانون تولید دفاعی (Defense Production Act) مصوب سال ۱۹۵۰ را به کار خواهد گرفت؛ قانونی که به رؤسای جمهور اختیارات گسترده‌ای برای مداخله در صنایع مرتبط با امنیت ملی اعطا می‌کند. 

این مقام که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود، تأکید کرده است که جزئیات طرح همچنان ممکن است دستخوش تغییر شود. او در عین حال گفته است که برنامه فعلی شامل ارتقای بیش از یک دوجین نیروگاه زغال‌سنگ، ساخت یک ترمینال عظیم صادرات زغال‌سنگ در ساحل غربی آمریکا و همچنین تأمین بودجه مشترک با شرکت‌ها برای احداث نیروگاه‌های جدید خواهد بود. 

دولت ترامپ در ماه‌های اخیر مسائل انرژی را از منظر امنیتی و راهبردی دنبال کرده و استدلال می‌کند که ایالات متحده برای تأمین نیازهای فزاینده مراکز داده هوش مصنوعی، که مصرف برق بسیار بالایی دارند، به منابع پایدار انرژی نیازمند است. همچنین این دولت تلاش دارد وابستگی به کشورهایی را که ذخایر عظیم سوخت‌های فسیلی در اختیار دارند کاهش دهد و نفوذ آن‌ها را محدود کند. 

با این حال، صنعت زغال‌سنگ در آمریکا طی سال‌های اخیر با روندی نزولی مواجه بوده است. بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، زغال‌سنگ زمانی بیش از نیمی از برق تولیدی این کشور را تأمین می‌کرد، اما سهم آن در سال‌های اخیر به کمتر از یک‌پنجم کاهش یافته است. 

در مقابل، شرکت‌های تولید برق به‌طور گسترده به سمت گاز طبیعی ارزان‌تر و منابع انرژی تجدیدپذیر حرکت کرده‌اند. این تغییر رویکرد علاوه بر ملاحظات اقتصادی، تحت تأثیر نگرانی‌ها درباره نقش سوخت‌های فسیلی در گرمایش زمین و همچنین افزایش وابستگی به زنجیره‌های تأمین جهانی قرار داشته است. 

بر اساس جزئیات این طرح، از مجموع حدود ۷۰۰ میلیون دلار بودجه در نظر گرفته‌شده، بیش از نیمی از منابع مالی به ارتقای ۱۳ نیروگاه زغال‌سنگ اختصاص خواهد یافت. 

کلمات کلیدی: زغال سنگ
ارسال نظر
captcha
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار